19. jul, 2016

Dansrörelser i varandet och teckna m m

 
Omslagsfoto
Uppdatera omslagsfoto

ditt profilfoto
  •  

Jag raffsade ihop gamla fotopapper och ritade på baksidan croquis dans i rörelse. Här är några ögonblick av detta när jag var i flow.Jag gick in i rörelsen hos Marie och fick med känslan. På hemvägen mötte jag en annan konstnär som frågade om hur jag gör. Jag går in i dansen. Det är ett språk för mig och jag har dansat i mer än femtio år sa jag.Så du går inte in på detaljerna sa han. Nej jag är i nuet inte i huvudet. Likadant när jag dansar så är jag i flow.Jag dansar inte med huvudet även när det är olika danssteg. Hur gör du. Mycket övning och känsla.,.Hur gör du med färger .Tänker du vilka färger.Nej färger,musik och dans är ett språk för mig att uttrycka mig i nuet. Jag slänger bort mitt ego och bara är i varandet. svarade jag.Han sa att han gick fram till Mari och frågade om hon tänkte sig in i vissa rörelser hon skulle göra och hon svarade. Nej jag är i flow.svarade hon. Han tittade storögt på mig och ville nog också vara där. Jag svarade, jag frågade inte henne jag bara kände att hon var i flow och gick in i hennes känsla och försökte få ned detta svarade jag. Likadant har jag hjälpt min son med autism som inte kunde lära sig att skriva eller läsa att uttrycka sig svarade jag.Han målar, screenar, uttrycker sig tredimensionellt med keramik och andra material och har haft trettio utställningar. Ja du som mamma vet bäst. Nja svarade jag det skulle finnas med i skolan att lärarna hade den kompetensen när de jobbar med inlärningssvårigheter men då måste hela lärarutbildningen göras om svarade jag med en glimt i ögat. Jag tycker inte att kraven ska ställas på föräldrarna. Många går ut grundskolan och gymnasiet utan någon färdighet.Modellen rör sig nästan hela tiden och stannar till kanske 30 sekunder för att röra sig vidare. Jag vill göra ett förtydligande. Metoden att modellen rör sig naket är inte min. Det är från Veronika som har egna croquis kurser. Jag bara visar exempel på hur jag tolkar rörelser med oilika synsätt. Här tecknar jag bara. Dansar gör jag på annat hål. Jag har haft en egen metod "urdansurmåleri" som jag pratar om och större metod Module 1,2,3. Det är i rörelser som dansen är en egen metod jag använder. Att uttrycka sig i kommunikation socialt är den tredje. sinnesförnimmelsen är den första. Med andra ord visst kan man intellektuellt få ned alla steg till ett språk för olika danser om det ska koreograferas till kända danser. Men då förlorar man just den unika förmnimmelsen av sin egen upplevelse i varandet och smälter samman med uttrycket som är unikt. Varför inte låta alla uttrycka sig på sitt sätt. Språket som vi pratar varje dag används ju också så att alla använder sitt uttryckssätt även om mycket är kopierat från bestämda uttryck, moderna ord och annat så finns ändå det individuella uttryckssättet som en möjlighet. Det har man inte givit barn med inlärningssvårigheter som autism. Därför skapade jag denna möjlighet att uttrycka sig som min son visar ett  utmärkt exempel på. Jag tycker att lärarutbildningen är förlegad och behöver anpassas till de krav som alla medborgare har. Även de som inte intellektuellt kan lära sig at läsa och skriva. Även de som kan lära sig läsa ococh skriva fastnar i fällor där de inte förstår uttryck som kasta ett getöga. Många tror att det ska kastas ett getöga istället för att snabbt titta på något Jag tror även att barn med invandrarbakgrund som växer upp med svenska som andra språk förstår inte allt i språket De kan inte tolka koderna. Det är dags att man ser över olika uttryck att kommunicera. Det finns även andra uttryck som jag inte nämnt här. Lärarna idag är begränsade till att använda det som är vetenskapligt beprövat i Sverige. Det betyder att man inte ens använder sig av allt som finns vetenskapligt i världen. Konsensus tillåter inte detta utan svenska värderingar styr vad barn ska få för framtid och diskrimineras från en möjlighet att utvecklas i landet. Då jag också varit fritidspolitiker inom handikapp och sjukvårdsfrågor i tio år har jag sett hur politiker inte har en vision eller kunskap om att förändra samhället. De styrs av gamla fördomar. Jag har hört från andra politiker att sådana barn kan vi inte satsa på . De ger inget tillbaka. De ger inte sin arbetskraft till samhället. Vilket föråldrat synsätt är detta från en vänsterpartist ,dessutom? Istället för att ge förutsättningar at uttrycka sig så skär man bort möjligheterna med fotknölarna på grund av sina egna tillkortakommanden. Vi kanske ska få in andra beslutsfattare med mångfassetterade utbildningar, synsättt som är förankrade i samhällsfrågor för alla? Tyvärr styrs makten av det som ger mest ekonomisk bärkraft. Det är inte alltid den bästa lösningen.

Pia Lebsunds foto.
Pia Lebsunds foto.
Pia Lebsunds foto.
Pia Lebsunds foto.
Pia Lebsunds foto.
+ 2