3. aug, 2016

Ett samtal på kryssningen om barn med särskilda behov

Insikt igår efter att jag pratade med några på kryssningen som jag inte känner.

En solande dam hade jobbat i Gotland med barn med särskilda behov som mattelärare. Hon var mycket stolt över sitt engagemang och sa att många var genier med aspergerdrag.

Vad bra svarade jag då kunde de ta till sig av undervisningen?Har du undervisat de som inte kan göra det och kan inte lära sig att räkna? Nej jag var inte i särskolan utan i den vanliga skolan,svarade hon och jobbade som specialpedagog. Jag förstår svarade jag. Jag hade kontakt med olika myndigheter och polisen med de stökigare eleverna,sa hon. Ja jag förstår.Hur tror du att deras vuxenliv ser ut,frågade jag?Jag vet inte,svarade hon Jag har själv ett barnbarn med asperger som har lätt i skolan men svårt för det sociala.Hur tror du det kommer att bli för honom,frågade jag. Jag är orolig svarade hon. Ja, jag har själv en vuxen son som fyller 32 år och inte lärt sig läsa eller skriva, sa jag.. De kunde inte heller lära ut ett kommunikationssätt. Det gör han nu. Hade jag inte varit ivrig med att själv hitta på ett sätt att uttrycka sig med bilder i konsten hade han varit mycket olycklig idag. Det är flera föräldrar som är missnöjda med att skolan inte lär ut kommunikation och har visioner för vuxenlivet,svarade jag. Det blev för besvärligt för henne och hon gick.

Jag inser att det är svårt med bästa empati att sätta sig in hur vi föräldrar har det med våra barn om man inte själv är i den situationen. Därför kan inte de specialubildade pedagoger göra sitt bästa. De har inte verktyg från sin egen utbildning eller omgivning att ingripa på annat sätt. Det är ett kollektivt sätt att lösa de svårhanterliga istället med medicin, sociala och polisiära åtgärder.Jag har genom årens lopp träffat flera liknande lärare med samma åsikter.Jag fördömmer henne inte men samhället och politiker måste ta sitt ansvar och föreningar måste ställa vettiga visioner och krav så att rätt beslut fattas.Jag har inte hittils fått svar via twitter eller annan social media som jag skickade i förrgår till Fridolin, mp, Björklund, fp, Löfven,s m fl.

Vad innehåller utbildning för specialpedagogik i matematik, svenska, autism och flera utbildningar som idag erbjuds? Får de lära sig att göra individanpassade åtgärdsprogram för att lära sig kärnämnet? Jag läste på en Facebooksida om en flicka med asperger som sa att hennes åtgärdsprogram innhehöll huruvida hon fick medicin för migrän eller inte.Inget med kärnämnet. Våren 2007 läste jag extra om inlärning och dyslexi extra på lärarhögskolan och då gick flera ämneslärare där för att komplettera till specialpedagoger inom sina respektive ämnen. På hösten  2007 läste jag om dans och rörelse och träffade massor av gympalärare och pratade med dem. Det var också lärare inom olika ämen och nivåer.De kunde inget om autism eller inlärningssproblematik. Det var en mardröm att se hur litet de kunde och vad de skulle lära sig. Det är förskräckligt.Hur är det nu nio år senare? Jag tror inte det är bättre?